Gyventojus pasiekė žinia, kad transporto spūstyse dūstančios Žirmūnų gatvės pradžioje galimai ketinama statyti komercinės paskirties objektą – degalinę ir automatinę automobilių plovyklą. Viltis, kad tai tik gandai, netrukus užgeso. Lapkričio 14 d. Žirmūnų bendruomenių atstovai jau skubinosi į susitikimą su sklypo Žirmūnų g. 1T savininkais – Kaune registruota UAB „Adora Lt“. Tikėtina, kad dauguma tądien vykusios vizualizacijos pristatymo liudininkų patvirtintų tą patį: atmosfera Vilniaus m. savivaldybėje labiausiai priminė visai netrukus prasidėsiantį karą.
Pirmiausia drausmino, paskui užkalbinėjo dantis
Jau pirmais žodžiais atvykėliai šeimininkams padiktavo tam tikras sąlygas. Pirma, vizualizacija – tai ne techninis projektas, pernelyg daug tikėtis iš pristatymo nederėtų. Kita, kalbančiųjų nepertraukinėti, o klausimai – po to.
Privalomi išlaikyti atstumai, saugumo priemonės, priemonės avarijos atveju, apšvietimas, įvažiavimo ir išvažiavimo kelių iš objekto teritorijos vietos – visais aspektais aptariamasis objektas yra saugus, patikimas, patrauklus, maždaug tokia buvo siunčiama architektų komandos atstovo Algimanto Mačionio žinutė. Tai toks pozityviai nuteikiantis projektas, kad tiesiog sunku suprasti auditorijos nepatiklumą. O kur dar staigmenos. Esą tik dėl vilniečių patogumo bus praplatinta kelio atkarpa, esanti po Žirmūnų tiltu iki pat įvažiavimo ir išvažiavimo iš degalinės. Tiesa, su kuo derintas šeimininkavimas valstybės žemėje, paaiškinta nebuvo.
Turėtų būti gerai ir dviratininkams. Ties Žirmūnų g. nutrūkstantį palei Neries krantinę nuo Žirmūnų paplūdimio atvingiuojantį dviračių taką numatoma pratęsti. Ir tai ne šiaip koks privalomas veiksmas. Jokie įstatyminiai aktai esą savininko neįpareigoja to daryti, jis suprojektuos ir dviračių taką nuties savo gera valia.
Vieniems balta, kitiems juoda
Iš tiesų žirmūniečiams tądien dantų užkalbinėjimas menkai domino. Jiems rūpėjo, kad tarša ir triukšmas aptariamoje atkarpoje jau seniai viršija leistinas normas. Tad kaip bus, kai atsiras dar vienas taršą provokuojantis objektas? Architektas A.Mačionis atsakydamas teigė, kad statinio savininkai pirmiausia orientavosi į Žirmūnų gyventojų poreikius. Tranzitu vykstančių čia bus ne daugiau kaip 6-7 automobiliai ar sunkvežimiai per dieną. Nesusitvardęs Žirmūnų bendruomenės pirmininkas M. Demšė ironizavo, kad biznis kažkoks monkas.
VRM rūmų kaimynystėje įsisprausti ketinantis objektas buvo pristatytas kaip geroji naujiena. Nesvarbu, kad šalimais jau veikia “Cirkle-K“ degalinė ir autoplovykla. Savininkas nesiskelbė ir ar atliko numatomos paskirties statinio poreikio tyrimą. Apie pastatų aukštingumą, pirmiausia turint galvoje santykį su Šv. Petro ir Povilo bažnyčia, suprask, pagalvota – vaizdo iš jokio stebėjimo taško statiniai neužstos. O štai informuoti su komerciniais objektais besiribojančių sklypų savininkus apie statybas, jokio reikalo, pasirodo, nėra. Pirmiausia dėl to, kad įstatymas to daryti neįpareigoja. Renginį moderavusi advokatų kontoros „Sorainen ir partneriai“ atstovė Aušra Mudėnaitė žinojo, kada būti lakoniškai, ir kiekvieną savo žodį grindė teisiniais aktais. Nėra reikalo atsiklausti ar derinti, suprask, neišgraušit.
Dar vienas koziris, tądien mestas ant stalo, – tai detalusis planas, parengtas 2000 m. mūsų architektūros autoritetų – A. Nasvyčio ir J. Fišerio. Pagal planą čia ir buvo numatyta statyti degalinę. Savininkai – tiesiog misijos vykdytojai, tiesa, sklypą įsigiję neseniai, prieš keletą metų.
Olimpiečių seniūnaitijos, kuriai šios galimos statybos yra didžiausias galvos sopulys, seniūnaičiui Linui Urbai pakvietus retoriškai pasamprotauti, ar būtų gautas statyboms leidimas, jei Vilniaus detalusis planas būtų rengiamas dabar, vizualizacijos moderatorė nukirto, kad hipotetiniai svarstymai niekur nenuves. Nebuvo kaip su prelegente ginčytis.
Neveikė svečių ir, pvz., M. Demšės samprotavimai bei pagraudenimai, kad tame pačiame detaliajame plane nebuvo numatyta ir Olimpiečių gatvės užstatymo gyvenamaisiais daugiabučiais. Planuota būsiant reakreacinę, žaliąją juostą – supraskit, indas iš tiesų perpildytas. Arba kad jau šiandien kelionė nuo savivaldybės būstinės iki namų Žirmūnuose trunka apie valandą.
Verslininkų niekas daugiau kaip formalumai nedomino. Net nepasistengė nuslėpti, kad jiems neįdomu, kaip VRM rūmų remonto atveju prie pastato privažiuotų statybininkų transportas su reikiama technika, medžiagomis. Sklypo savininko atstovas Simonas Lyvas visą diskusijos laiką tylėjo, keletą sakinių tepasakė tik žirmūniečiams kreipusis į jį tiesiogiai. Nė žodžio neištarė ir savivaldybės atstovė Danutė Eidukonytė.
Diskusijai pasiekus aklavietę, seniūnaičiui L. Urbai beliko atlikti formalumą – perskaityti žemės sklypo savininkui ir Vilniaus m. savivaldybei adresuotą ir į susirinkimą atėjusiųjų pasirašytą pretenziją. Pateikiame jos santrumpą.
Įrodė: dar keli taršūs objektai – ir uždusime
2013 m. Sporto g. 8, 10 ir 12 namuose bei jų aplinkoje buvo atlikti triukšmo ir taršos tyrimai. Juos atlikęs Visuomenės sveikatos centras informavo, kad esamoje teritorijoje triukšmo ir taršos ribiniai dydžiai yra viršyti. Nuo tada čia buvo pastatyta daug komercinės ir gyvenamosios paskirties statinių, įrengta keli šimtai automobilių parkavimo vietų. Vadinasi, padėtis tik prastėjo. Dėl to prieš statybas UAB „Adora LT“ prašoma atlikti matavimus iš naujo bei pilną esamos padėties ir planuojamos veiklos analizę.
Atkreiptas dėmesys, kad Vilniaus m. savivaldybei pakeitus transporto eismo organizavimą Žirmūnų žiedu automobilių srautas nuo Šeimyniškių g. Žirmūnų žiedo link padidėjo. Dėl pasikeitusios padėties būtina degalinės ir autoplovykos poreikį planuojamoje vietoje svarstyti iš naujo. Raginama pasitelkti eismo organizavimo ekspertus įvertinti naujo traukos objekto įtaką automobilių srautams ir Žirmūnų žiedo papildomam apkrovimui.
Olimpiečių seniūnaitijos gyventojai pasisakė prieš degalinės ir autoplovyklos atsiradimą ir dėl neigiamo poveikio šalimais esančiai Neries krantinei su dar neurbanizuotu gamtiniu karkasu. Esą čia gyventojai aktyviai leidžia laisvalaikį, čia įkurtas Tuskulėnų rimties parkas, vyrauja gyvenamosios paskirties statiniai. Atkreiptas dėmesys, jog šioje teritorijoje jau yra veikianti „Circle-K” degalinė ir autoplovykla.
Numanoma, kad pastačius degalinę šalia VRM rūmų, jų, kaip valstybinio objekto, vystymo galimybės būtų apribotos. Svarstyta, kaip, neįvertinus kvartalo vystymo dinamikos ir krypčių, buvo išduotos ar pratęstos projektavimo sąlygos. Pretenzijoje minima, jog buvo išsiųstas prašymas pateikti projektavimo sąlygas, bet atsakymas negautas iki 2018 m. lapkričio 14 d.
Rašte pabrėžiama, kad detaliajame plane aptariama teritorija patenka į kultūros paminklo U1P – Vilniaus istorinio centro apsaugos zoną, ir teigiama, jog siūlomas degalinės ir autoplovyklos užstatymo aukštingumas ir tūriai mažintų esamos teritorijos turistinį ir vizualinį patrauklumą, galimybę matyti paupio terasas su Perto Povilo bažnyčios perspektyva.
Informuota, kad vadovaujantis Orhuso konvencijos darnios plėtros nuostatomis buvo inicijuota šalia esančios Olimpiečių seniūnaitijos gyventojų apklausa. Iš 113 dalyvių prieš degalinės ir autoplovyklos statybą pasisakė 91,4 proc. ir 90,3 proc. respondentų išreiškė norą, kad Vilniaus m. savivaldybė išpirktų aptariamą sklypą, kuris ir toliau būtų naudojamas miestiečių poilsio ir laisvalaikio reikmėms.
„Adora LT“ pretenzijos turinio nekomentavo, žadėjo pateikti atsakymus pagal teisės aktuose nustatytus terminus.
Žirmūnų seniūnaičių sueigos pirmininkas Remigijus Samuilevičius po komercinio objekto vizualizacijos pristatymo piktinosi, kad Vilnius priverstas vadovautis 18 metų senumo detaliuoju planu, kuris, kai patogu, viršesnis ir už gyventojų gyvenimo kokybę, ir sveiką logiką. Pagal pirmininką, esant tokiems miesto dinamikos ir plėtros tempams, detalųjį planą reikia atnaujinti kas treji metai.